החאן - פילוקטטס מאת היינר מולר
6 ¦ ¡ ± ± ®¥¥´¢©¦± , פירוש אפשרי - "אהבת הקניין"( דמות מהמיתולוגיה היוונית, מגיבורי שירת הומרוס וגיבורם єѢѤѨѣѬ ي ѬѠѪ פילוקטטס )ביוונית: של מחזות דרמה שנכתבו בעת הקלאסית ביוון העתיקה. דמותו נקשרת עם השירה היוונית עם שהות על אי בודד ועם מאבק ממושך בכוחות פנימיים וחיצוניים; בכך, היא נכרכת בנושא ראשיתה של התרבות, ראשית הציוויליזציה האנושית. ·¢µ±® ®¥¥´¢©¦ לבד מאזכורים באיליאדה, עלילותיו של פילוקטטס על האי תוארו במחזות שנשאו את שמו, שאותם חיברו סופוקלס, אייסכילוס ואאוריפידס; ואולם, מחזהו של סופוקלס הוא היחיד ששרד. הדרמה המחורזת של סופוקלס הועלתה לפנה"ס כחלק מאירועי הדיוניסיאה המסורתיים, וזכתה בפרס ראשון. 409- לראשונה ב ¡©¦©¯ ס מחבל תסליה, גיבור יווני, מלוחמי טרויה שנודע מעל לכל ביכולת הקשתוּת הנדירה שלו. בדרכו לכיבוש ַ פילוקטטס, בנו של המלך פּוֹי טרויה, הוכש בידי נחש ברגלו, מאחר שדרך על אדמה מקודשת. ההכשה הותירה אותו בכאב עם פצע פתוח שנודף ממנו ריח נורא. הוא סבל נוס כשברשותו קשתו בלבד; ְ מ ֵ כאבים עזים ברגלו, וייסורי פציעתו איימו על הצוות שעימו על הסיפון. הוא ננטש על ידי חבריו על האי ל קשת שקיבל מהרקלס. למעשה, העלילה מתרחשת בתום עשר שנים מאותו נידוי, והיא מגוללת את המפגש בין הגיבור המתענה, השוהה בגלות נוראה ובודדה על האי, לבין שליחי צבא יוון, אודיסאוס ונאופטולמוס בן אכילס, המבינים על סמך נבואה שהם יזדקקו לפילוקטטס ולקשתו של הרקלס כדי לנצח במלחמה. בתוך כך עולה הקונפליקט העוצמתי בין מייצגי הציוויליזציה לאדם שנמצא מחוץ לה. ©¢¢« ©¦³ µ¢¦ הערך ההירואי בתפיסה היוונית הוא חשוב ביותר, ולכן פילוקטטס מציג עצמו גיבור כהרקלס, למרות שלפי תפיסה זו גיבור מזוהה רק בעת הקרב. הקשר בין פילוקטטס להרקלס הוא עמוק. בשעה שהרקלס היה לבוש בכותנת מורעלת ולא הצליח להוריד אותה, הוא בנה לעצמו מדורה וביקש מבנו שיצית אותו באש. הבן סירב ולכן הוא ביקש זאת מפילוקטטס. בתמורה הוא העניק לו את קשתו. לעומתו אודיסאוס מתואר כתחמן שמבקש מנאופלוטומוס לשקר לפילוקטטס. פילוקטטס מסמן את תום עידן ההירואיות, מאחר שהוא מבדיל עצמו מאודיסאוס ואומר שגיבורים הם אנשים כמו אודיסאוס, לו לעומת זאת אין רצון להיות גיבור. באיליאדה אנו רואים את הקוד ההירואי שולט, ואילו באודיסאה משתנה ערך זה לערך ההישרדות והחמקמקות. לפיכך דמותו של אודיסאוס בעלת שני פנים. מצד אחד הוא יכול להתגלות כאציל ומנגד כמנוול. © ¬ ¬¦ ª¦®¤ הדילמה של נאופטולמוס הופכת לשאלה המרכזית של המחזה, האם נאופטולמוס יפעל בדרכו של אודיסאוס? נאופטולמוס עדיין לא הושחת נפשית בידי המלחמה )בניגוד לאודיסאוס(, וגם לא פיזית )כמו פילוקטטס(, ולכן יש לו פוטנציאל לבחור בבחירה המוסרית. הרגע שבו הוא נמנע מהבחירה הזאת הוא רגע משמעותי במחזה, סיום פוטנציאלי. בדרך כלל, כשהמקהלה יוצאת, המחזה נגמר. ב"פילוקטטס", המקהלה אומרת שוב ושוב שהיא יוצאת, והקהל נכנס למעין חוסר ודאות לגבי עיתוי הסיום של המחזה. מה שמעיק על נאופטולמוס הוא מערכת היחסים בינו לבין פילוקטטס שמתוארת כמערכת יחסים בין אב לבן. פילוקטטס מתייחס אל נאופטולמוס כמו אל בן. לפילוקטטס אין ילדים ולנאופטולמוס אין אב. יש כאן פער של המחויבויות הרגשיות בתוך המשפחה. לבסוף נאופטומלוס מתייחס אל פילוקטטס כאב, מחזיר את הנשק ומחליט להחזיר אותו הביתה.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjQ4MTM=