החאן - פילוקטטס מאת היינר מולר

5 ¡ ¬¡¦·¢³¢·¢ ¡¦¢µ¥ ·¢ž´¯ž ·¢¦Ÿ¢©¢¨µ¡ ·¢µ¦±¤ נחשבה מלחמת טרויה לאגדה בלבד, אך בחפירות ארכאולוגיות התגלו שרידי העיר החרבה בגבעת היסרליק, באסיה 1870 עד שנת הקטנה, ליד מיצר הדרדנלים, אשר לפי המסורת היה המקום שבו שכנה טרויה. החפירות אישרו את ההשערה, שהיה קיים במקום יישוב בתקופת הברונזה. אך נתברר, כי באתר זה התקיימו, בזה אחר זה, לא פחות מתשעה יישובים, אשר חלקם נהרסו על ידי רעידות אדמה, חלקם על ידי שריפה וחלקם אולי על ידי כיבוש. בסך הכל, אפשר לומר שנמצאו שם שלבים מקבילים להתפתחות שהייתה ביוון באותה תקופה. על העיר עברו תהפוכות שונות, תקופות של פריחה ועושר רב, ותקופות של ירידה וצמצום. השכבה שזוהתה כמתאימה למלחמת טרויה המתוארת אצל הומרוס, הייתה מבצר לפנה"ס, דבר המקרב לתאריכים שנקבעו לעלילה המתוארת בשירת 1800 חזק, שנהרס בבירור על ידי שריפה בזמן מסוים סביב שנת הומרוס, אך היא אינה מייצגת את העיר הגדולה ביותר שצמחה במקום, אף לא את היישוב האחרון שהיה שם. גם ממצאי החפירות , שאמנם עוררו תקוות כי הנה נמצאו עדויות על מהימנות תיאורי הומרוס, התבדו. השרידים 20- בטרויה וביוון ברבע האחרון של המאה ה של טרויה הם עלובים בהשוואה לעיר המפוארת, אשר אליבא דהומרוס האכאים באו לכבוש. הדעה המקובלת כיום על רוב החוקרים היא, כי יש בדברי הומרוס הד למאורעות שקרו בסוף התקופה המיקנית, ממש ערב נפילתה של שנה, ועל כן טבעי הדבר, שהיא השתנתה הרבה: 1,000- תרבות זו. המסורת הועברה בעל פה, במשך תקופה ארוכה, שנמשכה יותר מ נכנסו לתוכה פרטים מרובים מכל תקופות ההתהוות של היצירות, ואין אפשרות לקבוע אם פרט כלשהו שייך לתקופה המיקנית. מיעוטם של החוקרים גורסים, לעומת זאת, שהמסורת היא מעיקרה אגדה ושאין ללמוד ממנה דבר בעל משמעות היסטורית. אריאל וולף, ניר רון

RkJQdWJsaXNoZXIy NjQ4MTM=