החאן - פילוקטטס מאת היינר מולר

19 בנוסף לכך, ניתן לחשוב שכפירתו של פילוקטטס בערכים שהחזיק בהם קודם לכן קשורה גם לתחושתו שנבגד על ידי אודיסאוס. בגידה והונאה יוצרים שבר קשה באמון. הברית בין האחים )במקרה של יוסף( ובין מנהיג ולוחם בכיר )במקרה של אודיסאוס ופילוקטטס( היוותה נדבך שעליו נבנתה תחושה של נאמנות, נכונות להקרבה ואמונה בדרך המשותפת. הבגידה שברה טאבו בסיסי. חטא ופצע שלא ברור אם ניתן לאחותו. התחושה הקודמת של איכפתיות של המנהיג ושותפות עם הכלל, מוחלפות במרירות, נתק והתפקחות. הטראומה הזו, אצל גיבורים חזקים כפילוקטטס ויוסף, יוצרת תמורה פנימית המקבלת ביטוי במערכת ערכים עצמאית חזקה המנסה להיבדל מזו לקשר חברתי. הבידול הוא חלקי וההיזקקות לאחר, ַ הּ ֵ ּמ ָ הקודמת. אך הפיתרון איננו מושלם, כפי שהמחזה מדגים, ופילוקטטס גם נותר כ הרצון לקבלה ושייכות, נותרים חיים מתחת לפני השטח. פילוקטטס הכלוא לבד על אי, אמנם חושף את קלונן של הרעיון של בחירה חופשית של האדם מיוצג במחזה כאידיאל לא מושג. המניפולציות השלטוניות, אבל תודעתו נתונה באופן לא מודע לתכתיבי רגשותיו וגורמת לו לבטוח בטעות בשליחו של אודיסאוס, סיבות רגשיות לשקר הראשון שנקרה ִ י מ ִ ת ֶ הוא נופל כפ נאופטולמוס, ולמסור לו את קשתו. כלומר, למרות הכרתו במניפולציות החיצוניות בדרכו. המחזה דן בסוגיה אנושית מהותית והיא המתח שבין בחירה שבאה מתוך נפשו של האדם לבין בחירה שמוכתבת מבחוץ על-ידי בסיטואציה החברתית קשה לזהות את תרומתם היחסית של שני המרכיבים הללו. האי של פילוקטטס מהווה מעין מעבדה החברה. לחקר השאלה הזו. בהעדר הקונטקסט החברתי, החשיבה העצמאית הובילה אותו לשבר סרבני לתכתיבי הקולקטיב. אך בה בעת, אף הבידול הוא מסוכן, וכך הבחירה החופשית בהתרחקותה מהקולקטיב בתנאים הללו, הפרט לא יכול להשתחרר מהזדקקויותיו החברתיות. מסכנת את הפרט. היא מאיימת על החברה ועל קיומו הפיזי והנפשי של האדם שחשיבתו שונה. כאן עולה האפשרות שהכוונה המקורית של המחזה הייתה בדרך המשל לחשוף את פעולתה של הדיקטטורה הקומוניסטית על התודעה של האזרחים. אך נדמה, שיש בטענותיו של מולר אמת פסיכולוגית וסוציולוגית עמוקה לגבי האשליה של חופש הבחירה הנוגעת לחברת האדם ככלל, ולחברה בישראל בפרט. אנליטיקאי מנחה בחברה הישראלית הפסיכואנליטית ד"ר איתמר לוריא, החוג ללימודי עבודה, אוניברסיטת ת"א פרופ' גדעון קונדה, אריאל וולף, ניר רון, נמרוד ברגמן ~ƒ ˜ƒ‡ƒ†—‚ ‹ •‡’Œ ‡ ƒ~‡ƒ~ ‚˜‡‚ ‹‡–„ƒ… : ‚Œ…ŠŒŠ ‹‡–„ƒ…ƒƒ‰˜Œ ‚˜~ ††•ƒŠ‡’ ‚Œ…ŠŒ‚ ‚„ ‚˜‡‚ ‚Š~‚ ‹‡Ž—‚ –— ƒ~‡ƒ~ ˜‡‚ А ~‡‚ ‚Œ…ŠŒ‚ƒ ‚„…Œ‚ ˆƒ˜Œ

RkJQdWJsaXNoZXIy NjQ4MTM=