החאן - פילוקטטס מאת היינר מולר

10  ·¤ ·« ¬¦ , יורשו המוצהר והמוערך של 20- היינר מולר נחשב ביני רבים כאיש התיאטרון החשוב ביותר בגרמניה, במחצית השנייה של המאה ה ברכט. השפעתו כמחזאי, תיאורטיקן ובמאי על הדורות הבאים של יוצרי התיאטרון בגרמניה, כמו גם על צביונו ורוחו של התיאטרון הגרמני בן-ימינו, הינה מכרעת. שתי חוויות דיכוי מתמשכות עיצבו את תפיסותיו ואת מחשבתו היצירתית: הדיכוי הפשיסטי בגרמניה הנאצית והדיכוי הקומוניסטי למשפחת פועלים סוציאל-דמוקרטית גאה. אביו היה אסיר פוליטי של הנאצים וממנו הוא ספג 1929- בגרמניה המזרחית. הוא נולד ב מחאה פעילה והתנגדות על בסיס יומיומי לשלטון הנאצי. לאחר המלחמה, אביו הפך לקומוניסט אדוק וקידם בברכה רבה את הכיבוש הסובייטי של מה שהפך עד מהרה ל"רפובליקת הפועלים והאיכרים הגרמנית" – גרמניה המזרחית. אולם כשאביו קלט את ההשפעה .1951- הסטליניסטית ההרסנית על המדינה החדשה שהפכה לדיקטטורה אכזרית, הוא לא היסס לקחת את משפחתו ולברוח ל"מערב", ב התקבלו באהדה 50- מולר היה היחיד ממשפחתו שנשאר במזרח-ברלין כדי להתחיל בקריירה אמנותית. מחזותיו הראשונים בשנות ה גדולה והוא אף כתב שירים ופרוזה. אולם, עד מהרה בא לידי ביטוי התוכן החתרני נגד מנגנוני המשטר הקומוניסטי במחזותיו , נאסר להצגה. מולר 1961 ומחזהו "המתיישבת מחדש", שהועלה ב הוחרם באחת והוצא בכפייה מחברות ב"איגוד הסופרים הגרמני". ללא חברות באיגוד, מולר לא יכול היה לפרסם את יצירותיו, או להעלותן בארצו. מולר, ששימש כבר כדרמטורג בתיאטרון מקסים-גורקי בברלין, נאלץ לפרוש מכל עיסוקיו האמנותיים והציבוריים ולהתפרנס תקופה ארוכה מעבודות דחק משפילות. ", מעין תרגיל מרשים פילוקטטס הוא יצר את מחזהו " 1964 בשנת בשכתוב המיתולוגיה היוונית, אך, למעשה, מחזה חתרני ומתוחכם מאין כמוהו שבו הוא מעלה את נושא "ההגליה" ו"העוול הפוליטי" שעמו נאלץ להתמודד. באורח מבריק, הוא כתב מעין מחזה אוטוביוגרפי, כשהוא משתמש בכיסוי האמת על ידי דמויות המיתולוגיה היוונית וגיבורי מלחמת טרויה. המחזה לא הועלה מעולם בגרמניה המזרחית. "גאולתו" ההדרגתית נכרכה בעובדה שהוא "התגלה" , היה יריית הפתיחה לקריירה הייחודית שלו, 1968- דווקא על ידי התיאטרון המערב גרמני. "פילוקטטס", שהועלה לראשונה במינכן ב ומאז מולר חי חיים כפולים: מוגלה ומוקצה בתוך מולדתו ומוערך, ואחר כך אף נערץ, במערב. מחזותיו הגדולים והחשובים הועלו כולם בגרמניה המערבית ואף יצאו בה לאור. רפובליקת הפועלים נהנתה מהתמלוגים השמנים שנאסר עליהם להגיע לכיסו של הפועל מולר. עם השנים, תיאטרונים במזרח גרמניה החלו לאט-לאט לשבור את החרם ולהעלות אותו. מולר הפך לסמל של התהום הפעורה בין שני חלקי גרמניה. עבודתו האמנותית נחשבה לגשר תרבותי חשוב בין העם המפוצל. —…–˜‚Š ‚‰„‡ ŠŠ‰ ‡Š— ‚„…Œ‚ ‹~ ˜‡„…‚ ‡‡” ‡Ž—Œ ‚‡‚‡ ‡Œƒ•Œ ‡„~ –ŠƒŒ –އ‡‚ ‚‡ŠŒ ˜ƒ˜‡„…‚ ‡ µ©¢« µ¦¦¡ 1929-1995

RkJQdWJsaXNoZXIy NjQ4MTM=