החאן - נושים - מותחן קלאסי על אהבה, תשוקה ונקמה

21 מנגנון הדיאלוג והעלילה של סטרינדברג פועל ללא תקלה. גלגלי השיניים מתנועעים בדייקנות של שעון ומרסקים בשר חי. הגאון השוודי ביקש להשתחרר מן המתמטיקה של הדיאלוג הצרפתי, העשוי סימטריות וקונוונציות. הוא יצר מתמטיקה משלו, אפשר שגבוהה יותר. הוא מפעיל את מכונת הדיאלוג שלו, מכונת חקירה משוכללת מאוד, ההורסת את הנחקר כולו. הסטרינדברגית. המדובר הוא בשנאת הנשים הידועה, שנאה זו לא הפריעה למחזאי לשאת שלוש נשים. אדרבא, היא שדחפה אותו כנראה לנישואים חוזרים. על כל פנים, היא שהפרה נישואים והרסה את חלומו על חיי המשפחה. אך אצל סטרינדברג, איש הקצוות, אמן הקטבים, לא תיתכן שנאה הוא כתב מכתבי אהבה מן היפים ביותר בספרות בלבד. האם שנאה היא זו שקשרה אותו אל אשה במידה הנאהבים. כזאת, שקרא פעם: "הו, לו הייתי אשה". אולי גם זה בא כדי להשתחרר מן השנאה. אך הוא משתחרר ממנה בדרך האמנות ובדרך נדודיו התמידיים מקצה אל קצה, מסערה אחת לאחרת. וכמה מהתגלמות הרע יש באשה הזאת, הנוטלת מגברים את הטוב ביותר ומשאירה אותם ככלי ריק, לכלימה ולשנאה עצמית. הנה הוא, היצור המסכן המתפתל, המשקר והמשלה את עצמו; יצור מבולבל ומזדקן, קורבן גם הוא לתאוות הפיתוי. ומעל גוויית בעלה היא מרימה את הראש ומשמיעה, ספק באמונה, ספק באיוולת מלומדת וישנה: "אלוהים רחם עלינו". אגב, סטרינדברג כתב את "נושים" בימי נישואיו הראשונים, כאשר נראו חייו שקטים ומאושרים בחיק המשפחה. גם זה סימן לאופי האוטוביוגרפי הפרדוקסלי של יצירתו. מחזה זה מעיד בעליל על השפעתה הרבה של הדרמה הסטרינדברגית על כל הדרמה המודרנית. ובמערכון זה ניכר הדבר הרבה יותר מבמחזותיו הגדולים מהתקופה המאוחרת. ניכרת השפעתו על הדרמה האקסיסטנציאלית של סארטר, למשל, בדיאלוג, בקומפוזיציה, בדיאלקטיקה, המתוכננת ומבוצעת להפליא, ברצון העשוי ללא דופי. סטרינדברג הוא ממשיכו הישיר של איבסן, אך הוא גם גאון, שפתח את התקופה בדרמה הקרויה מודרנית. ובזה גם ערכו ההיסטורי של המערכון, ולא היסטורי בלבד. 16.12.1966 1981 , , עזרא זוסמן, עם עובד, תל אביב "אחרי הבכורה" מתוך ... ... אודליה מורה-מטלון, אריאל וולף

RkJQdWJsaXNoZXIy NjQ4MTM=