החאן - נושים - מותחן קלאסי על אהבה, תשוקה ונקמה
יהויכין פרידלנדר, אריאל וולף המחזה "נושים" של סטרינדברג נכלל במחזור הדרמות הנטורליסטיות שלו, שנכתבו בהשפעתם של זולא ושל התיאטרון הצרפתי של אנטואן. הנטורליזם הצרפתי הפרה את רוחו הנסערת של המהפכן איש הצפון. בצורת המערכון מצא הוא סטרינדברג את הפתרון המיוחל למהפיכה הבימתית שלו. ביטל הפסקות, כדי לא להפריע לאשלייה התיאטרלית ולא לפגוע בפעולה המגית של המחזאי. אחדות העלילה, המקום והזמן איפשרה את שלמוּת הדמיון למציאות. הוא לא רצה דימיון ריאליסטי בתפאורה, אלא אמצעי פלסטי- ציורי ליצירת החלל הבימתי, הנוח ביותר לשחקנים. בדיאלוג שאף להשתחרר מן הסימטריות, ולעבור לשיח "להכריח את המחשבה לעבוד לא כחוק, כדי חופשי יותר, אלא כפי שקורה במציאות, משום שבשיח אין שאלה ית על תומה, ומוח אחד משמש כעין גלגל שיניים, ֵ תמצ ִ שמ המסוגל לגרוף כל מה שעולה על השיניים. משום כך הדיאלוג הוא קובץ, אוגר בסצינות הראשונות את החומר, שיעוּבּד בהמשך, יוחזר בהתפתחות כמו הנושא ביצירה בדברים אלה ניסח סטרינדברג את עקרונות הסדר מוסיקלית". הבימתי החדש, שביקש להנהיג. הדבר לא ניתן לו למעשה, אם כי הוא ניסה אותו. נטורליזם פסיכולוגי זה – בו הועתקה העלילה אל הפְנים, אל הנפש – דרש במה לא גדולה ואולם צופים לא גדול; "תיאטרון אינטימי", "אקספרימנטלי" כלשונו, שהוא ניסה להקים לעצמו ללא הצלחה. סטרינדברג, כנראה, בלי אירוניה, כינה את "נושים" "מחזה נעים נראה שהמילה "נעים" בפי מודרני, בעל דמויות סימפטיות"... סטרינדברג הייתה לה משמעות נרחבת ביותר, והיא חלה גם על מראות עינויים גופניים ונפשיים, שהמחזה מעלה הבעל- לנגד עינינו בשיטתיות מדעית ובדיוק נטורליסטי. לשעבר נוקם את נקמתו בבעל של היום במסווה ידידות וטיפול רפואי. לאט לאט, במנות קצובות, הוא מרעיל את רעהו, מעורר בו חשדות, קנאה, תאוות נקם, שנאה עצמית, תאוות הכיליון. הוא מלמד אותו אפילו את מחלת הנפילה, כפי שמלמדים תרגילי יוגה. ... 20 ים המרומים ש הנו ״מחזה נעים מודרני, בעל דמויות סימפטיות״ יהויכין פרידלנדר, אודליה מורה-מטלון אודליה מורה-מטלון, אריאל וולף
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjQ4MTM=