החאן - נושים - מותחן קלאסי על אהבה, תשוקה ונקמה
13 במהלך השנים הבאות החליף עיסוקים שונים: הוא למד ועסק בכימיה, ברפואה, בעיתונות, למד סינית ובמקביל עסק בביקורת תיאטרון. עד מהרה הפנה את עיקר מעייניו לתיאטרון, כתיבה והפקת מחזות. סטרינדברג נישא שלוש פעמים ונולדו לו ילדים בכל אחת נישואיו המפורסמים ביותר היו בגיל ממערכות נישואיו. לשחקנית סירי פון אסן, שחקנית וגרושה, שעמה 28 14 ניהל רומן בשנתיים שקדמו לגירושיה. אז החלו שנות ייסורי נישואין קשים משאול, שנות התפרצויות קנאה, שנאה ובוז, משיכה עזה ופרידות שוברות לב. הגיעו לקיצם נישואיו לסירי פון אסן. רבים 1891 - ב מן החוקרים רואים בנישואין אלה את הבסיס והמניע .)1888( " לכתיבת "נושים במקביל ל"נושים" מחבר סטרינדברג את "כתב ההגנה של חולה רוח" – רומן חושפני ואכזרי ביותר, שבו הוא מנסה לברר את בוגדנותה של אשתו וספקותיו ביחס לאבהותו על ילדיו. 150 - נובלות, יותר מ 12 , מחזות 60 - סטרינדברג כתב כ כרכים של שירה, מאמרי ביקורת ומסות 3 , סיפורים קצרים מכתבים. הפילוסוף פרידריך 5,600 - ספרותיות ולמעלה מ ניטשה היה חברו הקרוב, והם העריצו זה את כתיבתו של זה. הוא היה מהחשובים במעצבי התיאטרון המודרני, בזרמים הנטורליסטי, הריאליסטי והאקספרסיוניסטי, בסוף המאה וממפלסי הדרך לדרמה 20 - ובתחילת במאה ה 19 - ה המודרנית. הוא השפיע באופן מובהק על זרמים ספרותיים . במיוחד ניכרת השפעתו של סטרינדברג 20 - רבים המאה ה על יוג'ין אוניל, ז'אן ז'אנה, ארתור מילר, טנסי ויליאמס, הרולד פינטר, וכן על הבמאי אינגריד ברגמן. ) סאטירה בה תיאר 1879( " היצירה "החדר האדום בעוקצנות את המנהגים ואורח החיים בארצו, הביאה לו את תהילתו. המחזות המוקדמים שלו נכתבו בסגנון הנטורליסטי. לרוב משווים את מחזותיו מתקופה זו למחזות של הנריק איבסן. המחזה הנודע ביותר של סטרינדברג מתקופתו זו הוא "העלמה יוליה". 14 המשך בעמוד ״אני אוהב אותה והיא אוהבת אותי, ואנחנו שונאים האחד את השני עם אותה שנאה פראית שנולדה מן האהבה.״ יוהאן אוגוסט סטרינדברג חזרתי אליו, עזבתי אותו, חזרתי אליו, עזבתי... אינני יכולה לחיות איתו, אך אינני יכולה גם בלעדיו. אני נמשכת אליו. אפילו לאחר גירושינו היינו לעתים נפגשים, ואז היינו מתנהגים כגבר ואשה. אנחנו אוהבים, ובאותה מידה – שונאים. (הרייט בוסה) נישואיו השלישיים – הרייט בוסה – 1904 – 1901 יש אשה אחת שאיני יכול לשאת את נוכחותה, היא יקרה לי כשהיא רחוקה ממני. כשאנו נפגשים פורץ הריב והכעס. אנחנו אוהבים, אך אינינו יכולים לדור בכפיפה אחת. (סטרינדברג) ... 1891 – 1877 – נישואיו הראשונים – סירי פון אסן נישואיו מבוססים על עקרון הבלתי-אפשרי. הגבר מתפתח לכיוון זה, האשה לכיוון אחר, וכך נישואיהם מתמוטטים. או: קיימת אפשרות נוספת בה אחד מהשניים נשאר במקומו, והשני צועד קדימה וכך תהום נפערת ביניהם. חוסר ההתאמה בחיי הנישואים עלול להיווצר גם כששתי נפשות חזקות מתנגשות. אז מגלים בני הזוג שפשרה לא תיתכן אלא אם מישהו יוותר או ייסוג וכך נולדת שנאה חסרת מעצורים... (סטרינדברג) 1897 – 1893 - נישואיו השניים – פרידה אול ילדה קטנה נולדה לנו, ילדה קטנה... חשבתי שהיא תביא לקירוב לבבות, אך היא הפרידה בינינו. היא הפכה את שנינו לקנאים. הוא נעשה קנאי מפני שאהבתי מישהו נוסף, מלבדו, ואני בגלל עבודתו שהרחיקה אותו מהבית. (פרידה אול)
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjQ4MTM=