החאן - הדלת ממול - קומדיה
15 איור: יעל בוגן. האינטרנט אמנם מציע כלי חיפוש יעילים, אבל הופך את החיפוש למורכב בהרבה, בגלל שהאינטרנט עושה שימוש בטכניקות הסתירות המובנות בתהליך: הראשונה שבהן היא רציונליות למטרה לא רציונלית )התאהבות(. ה"פרופיל" מחייב עריכת רשימה של תכונות. תכונות אלה יגדירו את מושא החיפוש, וזאת בניגוד לתקופה שלפני האינטרנט, שבה החיפוש אחר בן זוג התבסס בעיקר על מה שהפסיכולוגיה הקוגניטיבית מכנה "אינטואיציה". האינטואיציה מאפשרת לאדם ליצור הערכות על בסיס אותות לא מילוליים. אלה מסייעים לנו לקבל החלטות מהירות. האינטואיציה היא אמצעי הערכה ושיפוט שמקורו בתת-מודע ומתבסס על המטען הרגשי הקשור לאובייקט. לעומת זאת, היכרויות באינטרנט דורשות מאיתנו למסור ולקבל כמות עצומה של מידע מילולי, שלעתים קרובות מקשה ואינו מקל עלינו להעריך את המועמד. מדוע? משום ש"עומס יתר של מידע" מבלבל ומשתק אותנו. האינטרנט הוא לפיכך טכנולוגיה שגורמת למשתמשיה לחפש בן זוג בשיטה שמקשה עליהם להשתמש בכלים היחידים שעומדים לרשותם כדי ליצור קשר רגשי עם אחרים: הרגשות וה"אינטואיציה". סתירה נוספת גלומה בכך שמשתמשי האינטרנט "רואים" את מקבץ המועמדים ויכולים להשוות ביניהם. האינטרנט עורך לעיני המשתמש שורה של מועמדים במעין "מזנון" ומחייב אופן בחירה השאוב מעולם הכלכלה: עריכת השוואה בין מועמדים באמצעים של מדידה ודירוג. האינטרנט גורם להתפתחות דפוס חשיבה השוואתי, בכך שהוא פורש בחירות אפשריות ומציע כלים )כגון טבלאות ציונים( למדידת היתרונות היחסיים של כל מועמד. הרחבת אפשרויות הבחירה וההשוואה ממחקרים בתחום הפסיכולוגיה הקוגניטיבית עולה כי ובכך הופכת את יצירת ההעדפה לבלתי גורמת קושי ביצירת קשר רגשי עם אובייקט יחיד, אפשרית. באופן אירוני, המבחר עשוי להקשות על המחפש בבחירת אופציה אחת מתוך רבות, ולהתחייב לה. אתרי ההיכרויות באינטרנט סתירה שלישית קשורה בכך שעל פי ההיגיון של תרבות הצריכה, הם פועלים על פי ההיגיון מעודדים פירוט מדוקדק והגדרות מצומצמות של טעמים והעדפות. הצרכני המשתמש בהגדרה מדויקת ומצומצמת של טעם ובהשוואה בין אלטרנטיבות. ואולם, הבעיה העיקרית הנובעת משיטה זו היא העובדה שבתרבות שלנו נדרש לבחור באופן מיטבי, כלומר לא להגיע לבחירה סבירה אלא רק לבחירה הטובה ביותר. האינטרנט, אם כך, מעודד את המעבר ממה שהכלכלן וחתן פרס נובל הרברט סיימון מכנה "שביעות רצון מספקת" )שמחה במשהו טוב יחסית( למיקסום )ניסיון בלתי פוסק לשיפור העיסקה(. התוצאה יוצרת קושי בסיום החיפוש. בעולם של אפשרויות דומות קשה להסתפק באופציה אחת, ותמיד יהיה הניסיון לשפר. החירות היא הכוח הפוליטי והמוסרי שהניע את המודרניות. ואולם, אין לערב בין החירות לרעיון הבחירה הקפיטליסטי. החירות היא התנסות רחבת היקף ומלהיבה, ואנו נמצאים עדיין בעיצומה. היא תוכל להצליח רק אם נתעקש על כך שהיא אידיאל מוסרי ופוליטי גדול הרבה יותר מאשר הבחירה. פרופ' אוה אילוז 2012 בפברואר 9 ," הארץ, "הקצה
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjQ4MTM=