החאן - הדלת ממול - קומדיה

13 עד לא מזמן, מי שכיוונו את תהליך מציאת בן/בת הזוג היו ההורים, קרובי המשפחה, וזאת במרבית חלקי אירופה. כאשר ז'אן-פול הקהילה, הכנסיות, המדינות והרשויות, , נכשל 20- , שנהפך בהמשך חייו לסמל השחרור המיני של המאה ה 23- סארטר בן ה במבחנים של מערכת ההוראה, ביטלו הורי בת זוגו את האירוסים. יכולתו של הגבר לפרנס ולהבטיח לאשה מעמד חברתי היו תנאי הכרחי לנישואים במעמד הבינוני. תהליך יצירת הקשר הזוגי, שמטרותיו הבאת צאצאים לעולם, עונג מיני ורעות, התקיים תוך פיקוח קרוב של החברה בגלל ההשלכות הכלכליות שלו: הבעלות על נכסים, המעמד החוקי והכלכלי של נשים וילדים, והסדרת תהליכי הרבייה. על פניו, הסיבה לבחירת בני זוג היא רגשית. ואולם, ההתאהבות והבחירה תלויות במה שאני מכנה "האקולוגיה של הבחירה". האקולוגיה של הבחירה היא מערכת כוחות סמויים - גיאוגרפיים, תרבותיים וכלכליים - שקובעים אילו בני זוג וכמה בני זוג נתונים לבחירתנו, ואת האופן שבו אנו בוחרים בהם. למשל, בתקופה הטרום-מודרנית נטו אנשים לבחור בני זוג מקרב קהילתם הדתית, האתנית, הלאומית והסוציו-אקונומית. בתקופה המודרנית אנשים כמעט אינם מגבילים את עצמם למוצא זה או אחר. בתקופה הטרום-מודרנית אנשים בחרו בתקופה המודרנית אנשים להינשא ממניעים הקשורים לחובה חברתית ומוסכמות. בוחרים בנישואים כאמצעי למימוש האני הפנימי שלהם. בתקופה הטרום-מודרנית הספיקה הצהרת אהבה או כמה שבועות של חיזור כדי אנשים מודרנים מעדיפים להשאיר לעצמם אופציות פתוחות גם ליצור מחויבות. הקפיטליזם משפיע על האקולוגיה של בחירת בן הזוג, כלומר, האופן אחרי החתונה. שבו אנשים יוצרים קשר, עם כמה אנשים הם יוצרים קשר, וכיצד אנשים מקבלים החלטות הנוגעות למערכות היחסים. בתקופה הטרום-מודרנית היה לנישואים משקל רב בביסוס מעמדם החברתי של בני הזוג. גברים היו מעוניינים להתחתן לא פחות מנשים, משום שהנישואים איפשרו להם לשלוט בנכסים, במשק הבית, בילדים ובעובדים שעיבדו את הקרקעות. המבנה הפטריארכלי היה תלוי-משפחה. ואולם, בעולם הקפיטליסטי, הגברים יוצאים לעבודה באופן בלתי תלוי במשפחה, הם מוכרים את שירותיהם בשוק החופשי. מעמדם החברתי וחוסנם הכלכלי אינם קשורים עוד במשפחת המוצא שלהם או במשפחה שהקימו. הזכרים מבססים את גבריותם על אי-תלות באחרים בחברות קפיטליסטיות, ועל השליטה בגורמים אחרים במערכות כלכליות )שאותן לא קיבלו בירושה(. וכך, המשפחה אינה חיונית עוד לביסוס הגבריות, או לכל הפחות, היא נהפכת לאופציונלית. מכיוון שנסיבות כלכליות ונורמות חברתיות אינן מחייבות עוד נישואים, גברים פחות להוטים מנשים להתחתן, או ליצור קשר דומה. בחברה הקפיטליסטית, מעמדן של הנשים אינו חד משמעי. בעקבות צמיחתן של תעשיות רבות עוצמה המשווקות 20- המאסיבית בתחילת המאה ה "אטרקטיביות מינית" באמצעות אופנה, קוסמטיקה, קולנוע, שבועונים, פרסום או היכולת לעורר משיכה מינית, נשים הגדירו עצמן מחדש כיצורים מיניים. כושר גופני, ה"סקסיות", נהפכה למגדיר מרכזי של נשיות. המשיכה המינית והרצון לקיים יחסי מין לצורך הנאה ולא על מנת להקים משפחה נהפכו לסיבה לגיטימית לחיזור אחר נשים. כך נוצרו קשרים זוגיים ללא קשר לנישואים, "מין למטרת בילוי". אפשר וצריך לקיים יחסי מין מבלי שישמשו אילוץ למיסוד הקשר. ואולם, המשפחה עדיין נחשבת לערך מרכזי עבור נשים הטרוסקסואליות, בגלל האי- שוויון הכלכלי המתמשך שהן סובלות ממנו ובגלל קידוש אידיאל האמהות בחברה. ולכן הנשים בכלכלות קפיטליסטיות עסוקים הזכרים בחיזוק גבריותם מול בני מינם, זו הסיבה להבדלי הגישה בין שני הן אלה שמתעסקות ב"מחויבות" ובגידול ילדים. המינים, שהפכו את תהליך יצירת הקשר הזוגי למשא ומתן רגשי סבוך. האם הקדושה תסביך

RkJQdWJsaXNoZXIy NjQ4MTM=